Jak procvičovat

 

PROCVIČOVÁNÍ HLÁSEK, SLABIK A SLOV OPAKOVÁNÍM
Jak už bylo napsáno – aby si děti správnou výslovnost zautomatizovaly je třeba mnoha opakování. Ale nesmyslné opakování slov, které předříkává rodič není zpravidla cesta, po které by s vámi děti chtěly jít.
Často si myslíme, že je činnost musí bavit a tak vymýšlíme různé hry – to už je lepší, ale je to jen chodníček u hlavní cesty. Děti musí správnou výslovnost především potřebovat. Pokud vše funguje i bez ní, je hra prima, ale je to jen hra, kterou si mohou vybrat, ale také ji hrát nemusí.
Jak to udělat? Využívejte praktických , konkrétních, momentálních situací a pomáhejte dětem správnou výslovnost vnímat – slyšet a vidět.

- hlásku, kterou s dítětem procvičujete, ve své řeči zdůrazňujte, vyslovujte výrazně (to neznamená nahlas) POZOR – u R je to trochu jinak – nevyslovujte Rrr ale spíše takové polknuté R – tdáva – nechte si předvést logopedem a naučte se. Pokud vyslovujete Rrr děti mohou začít tvořit hrdelní r a ráčkovat 
- mluvte sami srozumitelně - poctivě artikulujte a dávejte pozor na své tempo
- mluvte s dítětem tváří v tvář – na jeho úrovni, aby zřetelně mohlo vidět pohyby vaší tváře
- když se dítěte na něco ptáte, dávejte mu na výběr ze dvou možností – ať slovo, které chce a má říci nejprve slyší vyslovené vámi a správně (jinak použije svoji uloženou představu slova, která je špatně)
Např.: Dáš si čččaj nebo šťávu ? Poveze nás domů auto nebo autobusssss?
První by vás asi napadla spíš otázka jak pojedeme domů ? Autem nebo autobusssem?
Odpověď na ni je, ale pro dítě těžká, protože se musí soustředit nejen na výslovnost S, které je navíc uprostřed a ne na konci (a to je těžší), ale také na tvary slov, které nejsou v základním prvním pádě.